Search
  • Cream experiente de voluntariat corporatist.
  • Powered by Pro Vobis
Search Menu

Voluntariat sprijinit de angajator

Vezi si Ghidul VSA si CSR dezvoltat in Anul European al Voluntariatului 2011 de grupul de lucru pe aceasta tema, format din ONG-uri si companii.

Voluntariatul Sprijinit de Angajator (VSA) reprezinta orice efort al unei entitati juridice (organizatie, companie, institutie) de a isi incuraja angajatii si/sau fostii angajati (acum pensionari) sa se implice in activitati de voluntariat in comunitate si de a-i sprijini in eforturile lor de implicare in solutionarea problemelor comunitatii. Termenul provine din limba engleza, fiind regasit sub urmatoarele forme: Employer supported volunteerism, Corporate Volunteerism, Workplace Volunteerism si Employee volunteerism.

VSA implica stabilirea unui parteneriat intre mai multi actori din cadrul comunitatii:

  • angajatori (companii, institutii, ONG-uri) care faciliteaza si/sau sprijina actiunea
  • angajatii acestor entitati care doresc sa se implice voluntar
  • organizatii sau institutii nonprofit / fara scop lucrativ (asociatii, fundatii, scoli, spitale, muzee, etc.) care implica efectiv voluntarii
  • si, uneori, brokeri comunitari de tipul centrelor de voluntariat, care intermediaza legatura dintre entitatile de mai sus

De ce win-win?

Pentru ca toata lumea are de castigat. O actiune de voluntariat sprijinita de angajator are valoare daca tine seama, in acelasi timp, de trei aspecte foarte importante: isi propune sa rezolve o problema reala a comunitatii, reflecta interesele si abilitatile angajatilor implicati si contribuie la atingerea unor obiective ale angajatorului.

caracteristicile_VSA

VSA este important pentru ca da angajatorilor posibilitatea de a-si demonstra devotamentul fata de comunitate in care isi desfasoara activitatea, si implicit, fata de clientii lor, membri ai comunitatii. Acest lucru, cunoscut sub denumirea de ‘responsabilitate sociala a companiilor‘ (corporate social responsibility), reprezinta o tendinta din ce in ce mai puternica in randul companiilor de succes. De fapt, multe dintre cele mai de succes companii, nu mai considera ca responsabilitatea sociala este o chestiune de optiune, ci ca un imperativ, o parte integranta a culturii si imaginii lor. Acest concept include, pe langa voluntariatul sprijinit de angajator, printre altele: modul etic de raportare la proprii angajati, actionari si clienti respectul fata de mediu sponsorizari si donatii (atat in bani cat si in natura), etc.

VSA prezinta avantaje atat pentru angajatori, pentru angajati, cat si pentru comunitate. Mai mult, prezinta avantaje, in ceea ce priveste companiile, atat pentru cele mari, cu o cifra de afaceri care le permite sa se implice in comunitate, cat si pentru cele mici care incearca inca sa amortizeze o investitie. Pentru firmele mari, cu traditie, care va implicati deja in comunitate prin sponsorizari si donatii, VSA reprezinta o modalitate de a creste impactul contributiei pe care o aduceti comunitatii prin donatii si sponsorizari; atunci cand suma sau produsele donate sunt dublate de prezenta unor angajati care se implica voluntar in organizatia beneficiar, vizibilitatea, dar si impactul, contributiei este mai mare. Iar pentru firmele mici si mijlocii, la inceput de drum, care va confruntati cu dificultati in a aloca sume sau produse pentru sponsorizari, implicarea prin intermediul angajatilor (poate specialisti intr-un anumit domeniu, poate doar oameni simpli, bine-intentionati si cu dorinta de a fi de folos) reprezinta o modalitate eficienta de a va demonstra responsabilitatea sociala si de a va spori vizibilitatea.

 

Leave a Comment

Required fields are marked *.